Dikesgrisen.blogg.se <--- Tillbaka till startsidan


I den bästa av världar...

Hej...

Tänker nu bjuda på ett inlägg jag gjorde i oktober 2008.

Idag skulle jag skrivit med andra ord, men andemeningen skulle fortfarande vara densamma!

Håll tillgodo!

 


Konstigt jobb man har.
Vara någon annans förmågor, lite krasst och hårddraget kanske...

För folk som inte vet vad mitt jobb innebär, så vill jag dela med mig lite.

Många tror att vi bara gör kul saker som att gå på bio, teater eller idrottsevenemang. Men det är ju då vi syns... Och vi jobbar!!!

Vi är inte jourhavande kompis. Vi är inte nya familjemedlemmar.


Vi hjälper, stöttar, utvecklar både oss själv och våra brukare.

Vi går kurser och utbildningar regelbundet för att vara uppdaterad om det senaste rönen så våra brukare får den bästa omsorg.

Vi har möten så att alla får ta del av viktig information, vi luftar tankar, funderingar och idéer.

Vi jobbar dygnets alla timmar, alla dagar, hela året.

Vi jobbar oftast ensamma.

Vi jobbar med ett tålamod av Guds nåde och en vilja av motsatsens anamma.

Vi jobbar nära chefer, samordnare, arbetsterapeuter, sköterskor, sjukgymnaster bl.a. och inte minst anhöriga, ja nästan alla som någon med funktionshinder kan komma i kontakt med.

Vi jobbar alltid bredvid våra brukare, dvs. aldrig över huvudet på dom.

Vi entuasmerar, vi lugnar, vi tröstar och vi skrattar med våra brukare.

Vi förstår våra brukare, även om de är multihandikappade och kanske inte kan förmedla sig genom tal eller kroppsspråk.

Vi läser av minsta krusning i sinnesstämningar.

Vi får ibland arbeta hos människor som är utåtagerande och följden kan då bli en situation av hot och våld.

Vi har vår arbetsplats i någons hem.

Vi jobbar för människans vilja och strävan att vara självständig, vilja och strävan ha integritet, vilja och strävan att må bra.

Vi rehabiliterar i viss mån

Vi habiliterar

Vi kan aldrig ha en dålig dag på jobbet

Vi får uppleva något som kanske inte så många andra yrkesgrupper ens kommer i närheten av och det är ärlighet, glädje och tillit som går rakt in i våra hjärtan och vad DET stärker oss!

Vi lär oss varje dag vad livskvalitet är.


Jag skulle kunna fortsätta länge.


Jag älskar mitt jobb, går med glädje dit.


Men det finns baksidor också, precis som med alla jobb.

Ibland jobbar vi riktigt långa pass, som dygn. Det händer inte ofta, men ibland.

Ibland många dagar i sträck.

Det kan inträffa då det är någon/några som är sjuka eller behöver vara hemma med sina krassliga barn.


Det kan vara riktigt tungt psykiskt, och då menar jag RIKTIGT tungt.

Men då får vi bra och proffisionell hjälp. Men det är ju jobbigt medan det pågår...


Jösses jag får nog stoppa där!


Det var lite om vad gör om dagarna när jag är på jobbet!


Hej, hej...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0